Tegoroczn? jesie? mia?em przyjemno?? sp?dzi? pracuj?c w stajni rajdowej Les Ecuries du’Roch znajduj?cej si? w Bretanii, we Francji. W?a?cicielem stajni jest Allan Leon, trener przygotowuj?cy konie m.in. dla Królewskiej Dru?yny Rajdowej Bahrajnu. Wra?eniami i zdobytym do?wiadczeniem ze swojej francuskiej przygody chcia?bym podzieli? z czytelnikami Endurance.pl
Zawsze na dworze
Najwa?niejszym elementem organizuj?cym funkcjonowanie stajni, a tak?e determinuj?cym ?ywienie i trening, jest system utrzymania koni. Wszystkie konie w treningu rajdowym sp?dzaj? ca?? dob? i ca?y rok na trawiastych padokach, g?ównie parami, rzadziej indywidualnie. Pozwala na to przyjazny klimat - prawie ca?y rok temperatura nie spada tam poni?ej zera. Dzi?ki temu mog? ca?y czas porusza? si? i je??, co jest dla nich idealnym rozwi?zaniem, uwzgl?dniaj?cym potrzeby behawioralne oraz budow? uk?adu pokarmowego. Dodatkowym, pozytywnym efektem takiego rozwi?zania jest oszcz?dno?? pracy, poniewa? konie dokarmiane s? sianem tylko zim?, a reszt? roku ich podstawow? pasz? obj?to?ciow? jest trawa. Sta?y dost?p do trawy pozwala na ?ywienie pasz? tre?ciw? tylko dwa razy dziennie. ?niadanie i kolacja to mieszanka sieczki z trawy owsianej, sieczki z lucerny, wys?odków buraczanych, granulatu o du?ej zawarto?ci w?ókna i niskiej zawarto?ci skrobi, komercyjnego musli dla koni rajdowych, oleju sojowego, siemienia lnianego oraz dro?d?y Yea-Sacc. Konie ci??ej pracuj?ce dodatkowo otrzymuj? granulat z otr?b ry?owych. Ca?y system ?ywienia jest wyj?tkowo prozdrowotny w porównaniu do najcz??ciej stosowanych systemów ?ywienia koni sportowych. Ma?o skrobi, ró?ne ?ród?a w?ókna (trawa, sieczki, wys?odki) oraz t?uszczu (olej sojowy, siemi? lniane, otr?by ry?owe), to podstawowe zasady tego systemu ?ywienia. Tak?e sama forma paszy tre?ciwej jest bardzo „zdrowa” poniewa? jest to wilgotna papka z du?? ilo?ci? sieczki, co znacznie wyd?u?a czas jedzenia.
D?ugo i wolno
Zdrowe i szcz??liwe zadowolone konie mog? ci??ko trenowa?. W tym wypadku s?owo ci??ko oznacza jednak przede wszystkim D?UGO. Pagórkowata okolica sprzyja przygotowaniu koni do rajdów. W zasadzie ca?y bazowy trening opiera si? na st?powaniu, k?usowaniu i galopowaniu pod górk?. W momencie mojej pracy w treningu by?o ok. 20 koni. Konie pod siod?em pracuj? z regu?y co drugi dzie?, czyli ok. 3 razy w tygodniu. Praca pod siod?em jest uzupe?niana st?pem w karuzeli (ok. 2,5 godziny dziennie) oraz prac? na automatycznej bie?ni, na której konie st?puj? i k?usuj? pod górk? (ok. 40 minut). Konie pracuj? w karuzeli i na bie?ni 6 razy w tygodniu, tak?e w dni kiedy pracuj? pod siod?em.
Podstawowy trening sk?ada? si? z ok. 14 – 15 km p?tli, czasem d?u?szej, ale tylko o kilka kilometrów, pokonywanej g?ównie st?pem (?rednie tempo na treningu to tylko ok. 7 km/h). Najwa?niejszym elementem treningowej p?tli s? dwa d?ugie podjazdy, jeden ponad 1 km, drugi troch? krótszy, ale bardziej stromy, które konie najbardziej zaawansowane pokonuj? galopem. Taka praca - trzy razy w tygodniu 2 h pod siod?em, powolna jazda w terenie pagórkowatym, uzupe?niania codziennym st?pem w karuzeli i prac? na bie?ni – pozwala na przygotowanie konie do zawodów kwalifikacyjnych (30, 60, 90 km) z limitem pr?dko?ci (do 16 km/h). Konie przygotowywane do konkursów na 120 – 160 km je?d?? dodatkowo na treningi na torze wy?cigowym. Taki trening w galopie (od 20 do 40 km) jest jednak wykonywany nie cz??ciej ni? raz w tygodniu. Wa?nym elementem przygotowa? do zawodów na d?ugich dystansach s? starty treningowe na 60 km czy 90 km na zawodach regionalnych. W zasadzie ka?dy ko? przed startem na 120 km, musi zaliczy? minimum jeden start na 90 km traktowany jako trening. Co wa?ne, ka?dy ko? by? traktowany indywidualnie i plan treningów oraz startów treningowych by? dopasowywany do jego mo?liwo?ci i wymaga?. Dotyczy?o to wszystkich elementów, tj. cz?stotliwo?ci i obci??e? pracy w pracy pod siod?em, treningów na bie?ni oraz na torze. Musz? równie? podkre?li?, ?e nie mo?na tego systemu skopiowa? bez dost?pu do podobnych warunków tj. pagórkowatego terenu do treningu, karuzeli, bie?ni oraz toru do galopów.
Odpoczynek najwa?niejszy
Konie, które zalicz? st?p w karuzeli, prac? na bie?ni oraz trening pod siod?em s? czasem „w pracy” ponad 5 godzin dziennie. Dlatego wa?ne jest, ?e reszt? doby mog? sp?dzi? na padoku jedz?c traw?, ubrane w ciep??, nieprzemakaln? derk?, relaksuj?c si? fizycznie i psychicznie. Dla Allana mo?liwo?? odpoczynku w nocy na trawiastym padoku jest kluczowym elementem, dlatego nawet planuj?c d?ugi transport koni na zawody szuka miejsc do noclegu, gdzie konie mog? odpocz?? w?a?nie wypuszczone na padok, a nie zamkni?te w boskie. Po treningach konie s? myte i suszone pod solarium. Po ci??kiej pracy, po startach i w czasie przerw na bramkach weterynaryjnych maj? na nogi zak?adany lód, którego nigdy nie brakuje dzi?ki wielkiej (rozmiarów lodówki) maszynie do jego produkcji rodem ze sklepu rybnego.
Czas sp?dzony w Bretanii to wspania?e do?wiadczenie. Dla mnie najwa?niejsz? nauk? by?o to, ?e konie bior?ce udzia? w Mistrzostwach Europy czy wygrywaj?ce Mistrzostwa ?wiata M?odych Koni w Compiegne, mog? by? naprawd? szcz??liwe. Utrzymywane, ?ywione i trenowane przede wszystkim z uwzgl?dnieniem ich potrzeb, a nie potrzeb ludzi. |